Organisatie

Bij de pijler organisatie draait het om het anders organiseren van lesgeven. Is het onderwijs afgestemd op de leerbehoeften van de leerlingen?

TOM Onderwijs Anders streeft hierbij naar een ontwikkeling van:

Van Naar
klassikaal klassendoorbrekend
jaargroep kern- of basisgroep
kennisoverdracht betekenisvol actief leren
leraar gestuurd gedeelde sturing door leraar en leerling
vaste leergroep wisselende leergroepen
leerling volgsysteem portfolio

Zelfstandig werken in de onderbouw op de Schatgraver in Zwolle

Dit fotoverslag geeft een indruk van de organisatie, klassenmanagement en zelfstandig werken in de onderbouw van de Schatgraver.
linkpijl Fotoverslag (pdf)

Films
Op de Kinderkring in Woubrugge is het onderwijs zo ingericht dat het ook ‘passend’ is voor leerlingen met een rugzakje.
linkpijl TOM passend onderwijs (film)
Basisschool Het Talent in Lent werkt met portfolio’s als manier van verslagleggen van de ontwikkeling van de leerling.
linkpijl De leerkracht als regisseur (film)
De regenboog in Wijckel laat zien hoe je het onderwijs anders kan organiseren als kleine school.
linkpijl De kleine school (film)

Publicaties
linkpijl Rekenen, maar dan anders
linkpijl Taal, maar dan anders